В мероприятии приняли участие:
- Юлия Савостина – журналист, блогер, организатор фестиваля "В поисках Made in Ukraine ";
- Руслана Березовская – руководитель экспертно-аналитического центра HeadHunter Украина
- Алина Очеретяная – основатель Kachorovska Atelier
- Катерина Лысенко – сооснователь бренда Inshi
- Алексей Вереникин – учредитель компании "Де Ла Марк"
- Олег Бых , владелец компании Honey Mood
Во время мероприятия мы говорили о том, как можно успешно развивать бизнес в Украине, какие сложности необходимо преодолевать, какой персонал нужен сейчас украинскому бизнесу и почему работать в украинской компании приятнее и выгоднее, а также участники поделились своими советами, как запустить украинский страт-ап.
Полное видео-интервью доступно ниже
Ольга Захарченко: Прежде чем говорить об успешных украинских старт-апах, хочу кратко коснуться самого фестиваля. 27 и 28 июня в Киеве на Контрактовой площади состоится уже традиционный, четвертый фестиваль украинских производителей "В поисках Made in Ukraine". Первый вопрос Юлия, к Вам как к организатору фестиваля: что будет в программе в этот раз, какие сюрпризы ожидают гостей?
Юлия Савостина : я сподіваюсь, що сюрпризів з погодою таких, які були минулого разу, не буде, а буде гарна погода, сонячна, без дощу. Оскільки ми вже другий раз на головній історично торгівельній площі України організовуємо цей фестиваль, буде, як і минулого разу, близько 200 виробників. Спочатку ми планували поставити 180, але багато хто дзвонив і просив, тому ми не могли відмовити і знаходили куточки. Моя особиста думка і концепція, яку я буду підтримувати найближчим часом, що на фестивалі має бути все, що потрібно для реального життя. Сувеніри, подарунки – це все дуже добре, мені це все дуже подобається, але я би хотіла, щоб наші відвідувачі прийшли і купили все, що потрібно для звичайного повсякденного життя: сукню, туфлі, пральній порошок, косметику, замовили табуретку можливо, якусь лампу. І потім щоденно пишалися, що це ж наше, українське таке гарне.
Із нововведень цього разу – ми робимо акцент на здорове життя і на культурну програму. О 12 годині в суботу у нас буде healthy brunch. Дуже відомий журналіст і блогер Мирослава Ульяніна буде готувати для відвідувачів свої фірмові смузі, можна буде прийти на фудзону, спробувати і поспілкуватися з нею.
Іще одне нововведення, яким ми дуже пишаємось, відбудеться о 19 годині в суботу. Літературний критик і журналіст Ірина Славінська підібрала близько двох десятків поетів, і біля помитого пам’ятника Сковороди (вранці студенти Могилянки збираються мити пам’ятник Сковороди на честь свого випускного) в суботу ввечері будуть літературні читання. Я всіх запрошую, для нашого фестивалю це буде нововведення.
І, звичайно, з 10 до 18 можна приходити в суботу і неділю купувати, їсти (буде величезна фудзона цього разу), послухати музику, подивитись, як випускаються могилянці і послухати вірші. Минулого разу нам дуже сподобалась ідея собачого ресторану, тому цього разу він також буде. Тому можна приходити з собаками, з дітьми. Для дітей вже традиційно працює дитяча зона з розвагами протягом двох днів, і розваги стосуються розвитку ерудиції, навичок, тощо. Як завжди, буде весело і багатолюдно.
Ольга Захарченко: хто з українських брендів буде представлений вже традиційно, і які нові українські бренди з’явились цього разу?
Юлия Савостина : Десь 70% учасників у нас постійні, це добре знайомі бренди одягу, взуття, косметики, парфумерії, побутової хімії, меблів. Я дуже пишаюсь, що на фестиваль стали звертати увагу великі підприємства, і цього разу, наприклад, у нас буде концерн "Ярослав", який виробляє постільну білизну і все для дому.
Ольга Захарченко: Які категорії товарів будуть представлені?
Юлия Савостина : Одяг – близько 50 брендів, взуття – 6 чи 7, косметика – близько 15, тобто є з чого вибрати.
Ольга Захарченко: Що потрібно для того, щоб взяти участь у фестивалі?
Юлия Савостина : Є чіткі норми і правила, тому ми починаємо реєстрацію за місяць, вона вже закрита. Треба було написати листа і отримати умови, є 6 форм участі, можуть брати участь як маленькі хендмейдери (ФОПи), так і великий концерн. Ми для всіх знаходимо місце, але про це треба було сказати заздалегідь.
Ольга Захарченко: Що буде далі з фестивалем? Чи плануєте ви переїхати в інше місто?
Юлия Савостина : Ми точно будемо готуватись до школи, і у нас є плани поїхати закордон, я зараз веду переговори.
Ольга Захарченко: А тепер питання до всіх учасників – розкажіть про свою компанію, яким чином виникла ідея створення компанії, з якими складнощами ви стикнулись?
Алексей Вереникин : Меня зовут Алексей Вереникин, я представляю компанию "Де Ла Марк". До этого было определенное время, когда мы занимались саморазвитием личности как человека, руководителя на других предприятиях. После 2008 года, когда у нас в Украине был достаточно серьезный кризис первый (хотя, сейчас это уже и не кризис), возникла идея создания собственного бизнеса. Мне в руки попал японский стиральный порошок безфосфатный, о котором еще никто не слышал и не видел, и наша компания начала его просто продавать. Через определенный период времени мы увидели, что данный продукт пользуется спросом, и решили: а почему мы не можем в Украине создать продукт не только такой же, но еще и с улучшенными качествами? Мы наняли технологов как международного, так и украинского уровня, и был создан продукт. Сегодня в компании уже более 30 наименований продукции, это и линейка по уходу за домом (средства для ванны, туалета, кухни, стиральные порошки), также сейчас уже разрабатывается косметическая линейка (это шампуни, гели для душа). Кто говорит, что сейчас кризис? Кризис у каждого человека в голове. Понятно, что на сегодняшний день есть серьезные проблемы внешнеэкономические и внутри страны, но если у тебя есть какая-то цель, идея, ты любишь то, чем ты занимаешься, то встречаются нужные люди на твоем пути, финансирование, так что каждый человек, который видит свет в конце туннеля, обязательно к нему придет.
Мы стараемся быть европейским товаром, мы первая компания в Украине, которая получила экологический сертификат, мы стали лучшим товаром Украины два последних года в разных позициях, и с каждым годом стараемся радовать наших потребителей все новыми и новыми продуктами.
Алина Очеретяная: Мене звуть Аліна Очеретяна, я є співвласницею Kachorovska Atelier. Але я не старт-ап, нам більше, ніж 50 років. Мені пощастило, за моїми плечима було вже 50 років сімейного досвіду, і я підхопила сімейну справу, просто разом із чоловіком ми вивели її на абсолютно новий рівень. Я займалася цим з 16 років, спочатку це було як хобі, а вже закінчуючи навчання, переді мною став вибір. Мені реально було шкода втрачати – 50 років в твоїй родині шили взуття, і просто це викинути на смітник, і ніхто б це не продовжив? Мені було шкода. І я розуміла, що це настільки цікаво, багато перспектив розвиватись, рухатись. У мене не було ніяких вагань, чи продовжувати сімейну справу, чи працювати в юриспруденції. Продовжувати власний бізнес було очевидним. Потім до цього приєднався мій чоловік, і ми разом почали розвивати взуттєву справу, вивели її на новий рівень і продовжуємо це робити зараз.
Одним із потужний поштовхів було те, що 5 чи 6 років тому ми підключили соцмережі, і уже окрім сарафанного радіо, понеслось і поїхало, і несеться до цього часу. Ми розробляємо і готову лінійку, і працюємо у форматі ательє. До того ж, у нас створилась така певна ніша, яку ми самі назвали "індивідуальний мас маркет", тому що як для ательє ми виконуємо занадто багато індивідуальних замовлень, як для лінійки – ми не намагаємось робити її сильно масовою, щоб зберегти якусь айдентику, щоб людина, яка купувала в нас пару лодочок розуміла, що вона купувала одну з п’яти пар, і більше таких ні в кого не буде.
Ольга Захарченко: ви працюєте тільки в Україні чи плануєте також йти закордон?
Алина Очеретяная: Ми працюємо тільки в Україні, але в нас є замовники з усього світу. Ми мабуть уже відправили наш товар на всі континенти, окрім Антарктиди. Я не впевнена, що зараз вихід на закордонні ринки наразі дуже необхідний, і це не дуже легко зробити. Тому що коли ми нещодавно торкнулись цього питання, то треба стільки всього зробити, щоб нормально продавати закордон. І думаєш, а навіщо? Я краще в Україні буду продавати. Поки держава не спростить трохи механізм співпраці з закордоном з приводу поставок, заключення договорів, відкриття там юридичних осіб, а особливо того, що стосується коштів. Можливо, через рік-два процедура стане більш спрощеною (це стосується всіх питань), і тоді ми вже будемо думати, щоб працювати закордоном. Зараз ринок взуття в Україні настільки великий і неохоплений, наш сегмент поки що абсолютно незаповнений, тому ми можемо поки що дозволити рухатись в Україні.
Юлия Савостина : Я трошки додам статистики з приводу взуття. В Україні минулого року було випущено приблизно 15 мільйонів пар українського взуття. Тобто ринок величезний і незаповнений, і взуттєвикам як нікому є куди розвиватись, і особливо зараз, враховуючи ціни.
Катерина Лысенко : Меня зовут Екатерина, я представляю бренд Inshi и являюсь его сооснователем. Как и любой бизнес, у нас все началось с основателей. Я и Виктория – мы каждый жили своей жизнью, работали, набирались опыта и пришли к тому, что нужно создавать что-то свое. Изначально появилась идея сделать что-то узконаправленное, в итоге получилась рубашка. Теперь при слове рубашка или сорочка можно смело идти в бренд Inshi и найти товар на любой вкус. Пообщавшись с Викторией мы решили, что мы можем наш бизнес поделить на две равные части, это немаловажно в бизнесе, когда каждый занимается каким-то определенным участком работы. Я взяла на себя производство, а Виктория – продажи и продвижение бренда. На сегодняшний день существует ателье. Моя идея окончательно устаканилась тогда, когда я попала в Киеве в ателье Алины. Девочек, которые уже давно живут в Киеве, я привела в Kachorovska Atelier, было очень много людей, несмотря на будний день. Моя подруга, которая живет в Киеве, спросила, у вас что, сегодня открытие? Ответ был, да нет, мы работаем уже больше двух лет. И почему мы ничего о них не слышали и не знали? Я просмотрела, как все работает, как устроено и вдохновилась на все 100%.
Продолжение следует